Vi beklagar, men din version av webbläsare stöds ej på sajten. Därför kan vi inte garantera att all alla delar av sidan fungerar optimalt. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du uppdaterar till en nyare version eller byter till annan webbläsare.

Ladda ner Edge Ladda ner Chrome

Historia | MQ Marqet

50-TAL

I början av femtiotalet är modet försiktigt. Ute i Europa har kriget nyligen rasat och det finns en längtan till det "normala". Männen är prydligt klädda med skjorta, slips och kostym medan kvinnorna har vida kjolar och klänningar. I många svenska städer finns ett par herr- och dammodebutiker varav en ofta dominerar.

1957 samlas ett antal modebutiksägare i Stockholm. De träffas för att diskutera om de kan göra reklam tillsammans, istället för var och en på sitt håll. Mötet leder till att 25 herr- och dambutiker inleder ett samarbete som den 18 mars 1958 antar namnet Detex AB. VD blir Lennart Carlsson som ska komma att leda MQ i över 30 år. Huvudkontoret placeras i de nybyggda Hötorgsskraporna och det första steget mot det som idag är MQ Marqet har tagits.

60-TAL

På sextiotalet börjar de unga alltmer att styra modevärlden. Popstjärnor världen över blir stilikoner med enorm makt över modet.

1961, flyttar Detex AB (nuvarande MQ) till Borås. Dam- och herrsidan hade vid den här tiden olika namn på sina gemensamma profiler: "Modegruppen" på damsidan och "Man Group" på herrsidan.

70-TAL

70-talet kan beskrivas som ett jag-årtionde där den egna stilen var ett måste. "Du är vad du bär" var parollen och hippies, punkare, konservativt klädda och jeansälskande discodrottningar syntes samtidigt på gator och torg.

1979 döps Detex AB om till MAN-QVINNY AB. Under sjuttiotalet öppnar en rad MAN och QVINNY butiker över hela landet. Butikerna inom MAN-QVINNY AB börjar likna varandra alltmer.

80-TAL

Det som kallas power dressing slog igenom på 80-talet. Arbete och individuella prestationer dyrkas och modet är välklätt och dyrt.

1988 lanseras MAN och QVINNY under den gemensamma profilen MQ. Herr- och damkläder börjar alltmer säljas i gemensamma butiker och sortimentet blir mer målgruppsanpassat.

1989 lämnar Lennart Carlsson sitt uppdrag som VD efter över trettio år i bolaget.

90-TAL

Under tidigt nittiotal drabbas Europa av lågkonjunktur och folk håller hårdare i plånboken. Lågpriskedjor kämpar hårt för att ha de lägsta priserna. Samtidigt blir varumärket på plagget allt viktigare.

1993 inleder MQ en stor omorganisation där bolaget övergår från att vara en frivillig fackkedja till att anta en mer franchiseliknande styrning. Vid detta skede rekryteras en rad nya butiker med stor framgång. Vid årets slut består MQ av hela 105 butiker över hela landet.

2000-TAL

Under det tidiga 2000-talet växer en retrokultur fram. Att utforma en personlig stil kryddad med moderiktiga basplagg och/eller accessoarer blir viktigare än att följa de tidsenliga direktiven fullt ut. Män börjar intressera sig för mode alltmer och marknaden utvecklas därefter.

2006 går investmentbolaget CapMan in som majoritetsägare i MQ Holding. Butikerna köps upp och profileringen av MQ förfinas och butikerna utvecklas till att bli än mer kundanpassade.

2010-TAL

2010 börsnoteras MQ Holding vid NASDAQ OMX Stockholm.

2016 förvärvas modekedjan Joy i koncernen. Joy startade 1971 med en butik och växte därefter till en landsomfattande kedja. Bolaget har vid tidpunkten totalt 120 MQ butiker samt 45 Joy-butiker.

2019 Under en ny ledning lanseras bolagets nya marknadsposition efter ett omfattande omstruktureringsarbete med stort fokus på målgrupp, marknadsposition samt därifrån utvecklingen av bolagets sortimentserbjudande.

2020-TAL

2020 Som en konsekvens av pandemin som lamslog världen försattes MQ Holding i konkurs men bolaget förvärvas kort därefter av ett privatägt bolag, under namnet MQ Marqet AB. Bolaget fortsätter sin förändringsresa med utveckling av ett folkligt premiumerbjudande för sin målgrupp samt ett ökat fokus på e-handel. Det nya bolaget startas upp med 90 butiker runtom i Sverige och bolagets huvudkontor flyttas till nya lokaler söder om Liseberg i Göteborg. En helt ny medlemsklubb lanseras och ett fokus ligger på ett stärkt eget sortiment i kombination med några få noga utvalda externa varumärken.
Under hösten lanseras MQ´s egna varumärken på Zalando och sju nya marknader i Europa öppnas upp för bolaget.

2021 lanseras MQ´s nya varumärke Stockh lm Studio med stora försäljningsframgångar. MQ köper loss varumärket Dobber och blir därmed ägare till ett av sina bästsäljande varumärken. Bolaget flyttar sitt centrallager och implementerar en Autostore-lösning för att effektivisera sitt varuflöde.

2022 lanseras MQ´s B2B-affär och MQ Tjänster. Den nystartade kundklubben når 600 000 aktiva medlemmar. Verksamhetsåret 2022-2023 är ett succéår för MQ som ökar marknadsandelarna 15 månader i rad och ökar synligheten i media, i alltifrån modepress till sociala medier och TV. MQ når detta år en miljard i omsättning.

2023 lanseras MQ second hand. Zalandoaffären visar fortsatt kraftig försäljningstillväxt. Ett nytt butikskoncept lanseras i syfte att höja kundupplevelsen och två nya butiker öppnas under året. B2B-affären tredubblar sin omsättning jämfört med året innan och tillväxten inom second hand är betydande.

2024 fortsätter MQ´s expansion. Flera nya butiker öppnas och MQ startar upp egen e-handel i Finland. Second Hand utökas till att omfatta 50 butiker över hela Sverige.
RFID (radio frequency identification) implementeras och rullas ut i samtliga butiker som ett avgörande verktyg för en kundupplevelse i världsklass.