Vi beklagar, men din version av webbläsare stöds ej på sajten. Därför kan vi inte garantera att all alla delar av sidan fungerar optimalt. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du uppdaterar till en nyare version eller byter till annan webbläsare.

Ladda ner Edge Ladda ner Chrome

Historia | MQ Marqet

 

50-TAL

I början av femtiotalet var modet försiktigt. Ute i Europa hade kriget nyligen rasat och det fanns en längtan till det "normala". Männen var prydligt klädda med skjorta, slips och kostym medan kvinnorna hade vida kjolar och klänningar. I varje svensk stad med självaktning fanns ett par herr- och dammodebutiker varav en ofta dominerade. Det fanns Bigges i Falkenberg och Adas i Alingsås etc.

1957, samma år som hunden Lajka skjuts upp i rymden, samlas ett antal modebutiksägare i Stockholm. De träffas för att diskutera om de kan göra reklam tillsammans, istället för var och en på sitt håll. Mötet leder till att 25 herr- och dambutiker inleder ett samarbete som den 18 mars 1958 antar namnet Detex AB. VD blir Lennart Carlsson som ska komma att leda MQ i över 30 år. Huvudkontoret placeras i de nybyggda Hötorgsskraporna och det första steget mot det som idag är MQ Sweden har tagits.

60-TAL

På sextiotalet börjar de unga alltmer att styra modevärlden. Popstjärnor världen över blir stilikoner med enorm makt över modet. Artister som John Lennon i Beatles, Bob Dylan, Jimi Hendrix och Janis Joplin styr modevärlden i allsköns riktningar. Det syns fempunktsfriserade mods i eleganta kostymer och smal slips, hippies i färgglad batik, Minikjolar a la Twiggy och balongkjolar a la Jackie Kennedy.

1961, flyttar Detex AB (nuvarande MQ) till Borås. Dam och herrsidan hade vid den här tiden olika namn på sina gemensamma profiler: "Modegruppen" på damsidan och "Man Group" på herrsidan.

70-TAL

Om sextiotalets mode erbjöd en rad riktningar så erbjöd 70-talets mode desto fler. 70-talet kan beskrivas som ett jag-årtionde där just den egna stilen var ett måste. "Du är vad du bär" var parollen och hippies, punkare, konservativt klädda och jeansälskande discodrottningar syntes samtidigt på gator och torg.

1979, som ett led i fördjupningen av samarbete mellan modebutikerna runt om i landet döps Detex AB om till MAN-QVINNY AB. Under sjuttiotalet öppnar en rad MAN och QVINNY butiker över hela landet. Butikerna inom MAN-QVINNY AB börjar likna varandra alltmer.

80-TAL

Det kallades power dressing och slog igenom på bred front på åttiotalet. Arbete och individuella prestationer dyrkades och modet var välklätt och dyrt. Den kostymklädde Yuppien blev själva symbolen för åttiotalet och exklusiva klockor och väskor blev ett måste. Märken som Calvin Klein började erbjuda en så kallad "total look" med allt från underkläder till överrockar.

1988 lanseras MAN och QVINNY under den gemensamma profilen MQ. Herr- och damkläder börjar alltmer säljas i gemensamma butiker och sortimentet blir mer målgruppanpassat. 1989 lämnar Lennart Carlsson sitt uppdrag som VD efter över trettio år i bolaget.

90-TAL

Under tidigt nittiotal drabbades Europa av lågkonjunktur och folk började hålla hårdare i plånboken. Lågpriskedjor kämpade hårt för att ha de lägsta priserna. Samtidigt blir varumärket på plagget allt viktigare. En tydlig tendens är att sportkläder börjar användas mer på jobb och fritid. Andra exempel på nittiotalsmode är färgglada enfärgade skjortor, jeans utan skärp, femtiotalsinspirerade frisyrer samt hängiga jeans och luvtröjor inom grungen.

1993 inleder MQ en stor omorganisation där bolaget övergår från att vara en frivillig fackkedja till att anta en mer franchiseliknande styrning. Vid detta skede rekryteras en rad nya butiker med stor framgång. Vid årets slut består MQ av hela 105 butiker över hela landet.

2000-TAL

Under det tidiga 2000-talet växer en retrokultur fram och inspiration hämtas såväl från femtiotalets klassiska mode som sextiotalets modekultur. Att utforma en personlig stil kryddad med moderiktiga basplagg och/eller accessoarer blir viktigare än att följa de tidsenliga direktiven till fullo. Män börjar intressera sig för mode alltmer och marknaden utvecklas därefter.

2006, den 1 maj, går investmentbolaget CapMan in som majoritetsägare i MQ Holding. Butikerna köps upp och ingår numera i MQ Retail. Profileringen av MQ förfinas och butikerna utvecklas till att bli än mer kundanpassade.

2010, den 18 juni, börsnoteras MQ Holding vid NASDAQ OMX Stockholm.

2016, den 2 maj, förvärvas modekedjan Joy i koncernen. Joy startade 1971 med en butik som därefter växte till en landsomfattande kedja.

2019 under året lanserades bolagets nya marknadsposition med stort fokus på utvecklingen av bolagets sortimentserbjudande, med en anpassning till dagens arbetsliv där gränsen mellan arbete och fritid blir allt mer diffus.

2020, den 16 april 2020 gick MQ-koncernen i konkurs till följd av effekterna av Coronaviruset. Den 9 maj 2020 förvärvades bolaget som ett privatägt bolag och fick möjlighet att fortsätta sin verksamhet med ökat fokus på e-handel och ett reducerat antal butiker.