Vi beklagar, men din version av webbläsare stöds ej på sajten. Därför kan vi inte garantera att all alla delar av sidan fungerar optimalt. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du uppdaterar till en nyare version eller byter till annan webbläsare.

Ladda ner Edge Ladda ner Chrome

MQ MARQET OCH MWH OF SWEDEN LANSERAR FRAMTIDENS BUSINESSKLÄDER

I augusti 2021 lanseras framtidens businesskläder för dam exklusivt i utvalda MQ Marqet-butiker. Bakom satsningen ligger samarbetet mellan MQ Marqet och MWH of Sweden; en start-up från Norrköping som designar high tech-kläder för arbetslivet som är lika sköna som träningskläder.  


Idén till MWH of Sweden, som står för Move & Work in Harmony, föddes efter flera stressiga morgnar när grundaren Maria Seraki skulle få ihop morgonlogistiken. Hon hade precis separerat, börjat nytt jobb och i samma veva startade hennes son i förskoleklass.
”Det var en tuff period där jag försökte hitta sätt att locka med mig min son till skolan. Det enda som till slut funkade var att spela basket hela vägen dit, vilket är svårt att göra i kostym”, säger hon.

En dag fick Maria nog av sina obekväma kostymer så hon gick till jobbet i sina träningskläder. Som gammal basketspelare har hon alltid trivts bättre i träningskläder än i kostymer, så varför inte göra en kostym lika bekväm? Samma dag började hon klippa och sy i träningskläder för att visualisera idén. Därefter kontaktade hon Ylva Morud, design- och inköpsansvarig på MQ Marqet.

Ylva berättar: ”Redan vid första mötet med Maria var det tydligt att MWH har en tydlig vision, vilken varit roligt och spännande att få se realiseras. Nu ser vi fram emot att kunna erbjuda våra kunder genomtänkta, funktionella plagg att känna sig både välklädd och bekväm i, helt i linje med vårt erbjudande av mode för dagens mer flytande och rörliga arbetsliv.”

En annan basketspelare som Maria kontaktade i ett tidigt skede var media- och hälsoprofilen Jessica Almenäs. Hon såg potentialen i Marias start-up och tillsammans kunde de identifiera en gemensam vision: att öka den aktiva livsstilen och därmed öka den hållbara hälsan i Sverige. I april 2021 anslöt Almenäs som delägare i bolaget.

Maria Seraki är övertygad om att samarbetet med MQ Marqet är startskottet till något större. ”Jag hoppas att det kan inspirera andra stora aktörer att ta rygg och göra som MQ Marqet – satsa på unga, kvinnliga, innovativa start-ups ute i landet.”